Hogyan kerüljük el az ünnepi túlevéseket? Hiszen ünnepkor enni kell. Ez a szokás, meg hát ugye jól is esik a sok szemet gyönyörködtető finomságot mind végigkóstolni. Legyen az születésnap, karácsony, húsvét, bármilyen alkalom, ami a család számára ünnep, a nagy lakoma nem maradhat el. Ilyenkor pedig hajlamosak vagyunk megfeledkezni a mértékről, és habár már nem is kívánjuk, akkor is lenyomunk még egy szelet tortát, mert olyan jól néz ki.

Aztán persze szenvedünk, úgy érezzük, szétpukkadunk. Arról nem is beszélve, hogy a hajunk is égnek fog állni, amikor a legközelebbi alkalommal ráállunk a mérlegre. Az ilyen nagy ünnepi „zabálások” a szervezetünk szempontjából sem túl egészséges dolgok, és némiképp az ételpazarlás hibájába is esünk.

Csak óvatosan az ünnepi lakomával, kerüljük el az ünnepi túlevéseket

A szervezetünk valószínűleg megterhelésként éli meg, ha a megszokottnál sokkal nagyobb mennyiségben fogyasztunk ételeket és italokat. Nehezebben fogunk emészteni, akár több napon keresztül is.

Ételpazarlás szempontjából pedig ünnepi időszakokban hajlamosak vagyunk túlzásokba esni. Annyi fogást készítünk, és akkora mennyiségben, mintha legalábbis egy hadseregnyi embert várnánk vendégségbe. A lakoma végén persze nem tudunk mit kezdeni a sok megmaradt étellel, mert nem akarnak a vendégek sem vinni haza magukkal. Így nagy valószínűséggel ugyanazt fogjuk enni napokig.

Jótékonykodhatunk is! Ha ismerünk olyan rászoruló családot vagy személyt, akinek tudjuk, hogy nem futja ilyen pazar ételekre, akkor ajánljuk fel neki(k). Lehet, hogy ezzel az apró gesztussal sokkal szebbé varázsoljuk valakinek az ünnepét. Így “két legyet ütünk egy csapásra” hiszen remek módja, hogy elkerüljük az ünnepi túlevéseket és még másokon is segítettünk!

Persze a legészszerűbb dolog az lenne, ha jó alaposan megtervezett menü kerülne az asztalra, ami egészséges és kalóriaszegény fogásokat tartalmazna, a mennyiségekről nem is beszélve.

Minden tervezés kérdése

Nem kell tehát egyenes párhuzamot vonnunk az ünnep és a túlevés között. Ez kizárólag rajtunk múlik.

Ha meg is kóstolunk mindent az ünnepi asztalon, akkor sem kell túlevéssel küzdenünk. Mindössze annyi a dolgunk, hogy kis adagokat fogyasztunk mindenből. Az pedig már csak hab a tortán, ha a menüsor egészséges ételekből van összeállítva. Ebben az esetben teljesen bűntelenül ehetünk mindenből.

Azonban az esetek nagy többségében nem ez a jellemző, hanem a nehéz, magyaros fogások, amik nem arról híresek, hogy könnyedén képes megemészteni őket a gyomrunk.

Az ilyen nagy „pusztítások” után pedig azt sem tudjuk, hogyan is kezdjünk bele a diétába, hogy legalább az ünnep előtti súlyunkat visszanyerjük.

Válasszuk a sétát, ne a tévét, így kerüljük el az ünnepi túlevéseket és az elhízást!

Sokat tehetünk már azzal az egészségünkért, ha például gyalog vagy kerékpárral megyünk egyik ünnepi helyszínről a másikra, illetve haza. Ha aktívak maradunk evés után, és nem dőlünk azonnal bele az ágyba és kapcsoljuk be a tévét, akkor már jók vagyunk. Ha tartunk kutyát sétálhatunk vele egy extra kört is. 🙂

De ki képes erre, amikor az embert fejbe vágja a kajakóma? Iszonyú nehéz ez, mert ugye kinek van kedve egy jó kis evés után bármilyen módon is mozogni.

Pedig mindenki tudja, hogy ezt kellene tenni. Meg persze kevesebbet enni.

Ünnepek idején nagy kihívás elé van állítva az akaraterőnk, nehezen kerüljük el az ünnepi túlevéseket.

A lényeg a lényeg, egy jó kis séta mindig jót tesz testnek és léleknek egyaránt. (Karácsony idején ez különösen igaz, hiszen a hóesésben sétálni felejthetetlen és csodálatos élmény, vagy a gyerekeket szánkón húzni a havon. Soha nem fogják az ilyesmit elfelejteni.)

Ugyanakkor elővehetünk jó kis társasjátékokat, hogy ne hagyjuk lelohadni a kedvünket. Mert ugye tele pocakkal az ember hajlamos arra, hogy csak nézzen ki a fejéből.

Ezt elkerülendő igyekezzünk inkább aktív, mintsem passzív pihenési formát választani az ünnepi étkezések után is.

Ebben a gyerekek igazán profik. Mint tudjuk, alig esznek, mindenbe csak belekóstolnak, aztán pedig futkároznak, játszanak tovább, mintha mi sem történt volna.

Vegyünk példát róluk! Összefoglalóként elmondhatjuk tehát, hogy a nyitja az ünnepi túlevés elkerülésének az, hogy kis adagokat együnk, és az étkezés után is maradjunk fizikailag aktívak, ne adjuk át magunkat a kajakómának! A kulcsszavak tehát a tudatosság, a mérték és a mozgás.