Az egészségéért mindenki szeret tenni. Van, aki sok mozgással, van, aki tudatos táplálkozással, és vannak olyanok, akik mindkettővel egyszerre. A tudatos és egészségesebb táplálkozás egyik lehetősége a csírák a fogyasztása. Legyen akármilyen évszak, ezeket a vitaminbombákat bármikor tudjuk fogyasztani. Csíráztatás az egészségért!

Megoldás a szűkös időszakokban

Természetesen a téli időszakban viszonylag kevés lehetőségünk van, hogy friss gyümölcshöz vagy zöldséghez jussunk. A boltok polcain található, általában távoli helyekről behozott, mindenféle vegyszerrel kezelt árukról nem ejtenék most szót. Amennyiben tehetjük, akkor hazai, fűtött üvegházakban nevelt zöldségféléket vásároljunk.

Tehát ezekben a vitaminhiányos időszakokban bátran kezdjünk el csíráztatni, ezzel is pótolva a vitaminok bevitelét a szervezetünkbe. Nem utolsósorban pedig ezzel is választékosabbá tehetjük a táplálkozásunkat.

Csíráztassunk otthon

Nincs a csíráztatásban semmi ördöngösség, bárki meg tudja otthon is csinálni. Nem kell hozzá más, mindössze a csíráztatni kívánt magok, műanyag tál, konyhai szűrő és víz. Ugye, hogy semmi kvantumfizika nincs benne?

A vetés és palántanevelés időszakában biztosan maradtak ránk olyan magok, amiket nem akarunk kidobni. Ezeket nyugodtan felhasználhatjuk csíráztatásra.

Természetesen csak akkor, ha nem csávázott magokról van szó! Kizárólag étkezésre szánt magokat csíráztassunk!

A csíráztatás előnyei

A csírák tulajdonképpen olyan mikrozöldségek, amik tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, emellett pedig frissek és ropogósak. Szóval csupa egészséges dolog, ami jót tesz a szervezetünknek. Rendkívül könnyen emészthetők, éppen ezért segítik is az emésztést, magas a tápértékük, segítik a méreganyagok távozását a szervezetből.

Egy szóval egy csodaszer, aminek jótékony hatásai már évezredek óta ismertek.

Hogyan is csíráztassunk?

Az egyik legfontosabb dolog, hogy ügyeljünk a higiéniára! Alaposan mossuk el a csíráztató edényeket, és mossuk meg a kezünket is. De ezzel még nincs vége, mert a magokat is meg kell mosni, valamint beáztatni.

Egyszerre csak annyi magot áztassunk be, amennyit szeretnénk csíráztatni. Elegendő akár néhány óra is, de akkor sem lesz semmi gond, ha egy egész éjszakán át áztatjuk a magokat.

Ezeket a magokat helyezzük a csíráztató felületre. A csíráztatáshoz a legideálisabb hőmérséklet a 17 és 21 fok, valamint a legtöbb mag a fényt is igényli.

A magokat naponta legalább kétszer, de akár háromszor is át kell mosni vízzel. A csíráztató edény aljára lecsöpög a víz, ami folyamatosan nedvesen tartja a magokat. Csíráztatás során ugyanis a magoknak nem szabad sem vízben állniuk, sem pedig kiszáradniuk. Ugyanakkor biztosítanunk kell számukra a megfelelő szellőzést is, mert ha ez nem történik meg, akkor sajnos megjelenhet a penész és a különböző baktériumok.

Ebben az esetben ehetetlen lesz a csíra. A penészt ugye szemmel is jól láthatjuk, a baktériumoknak pedig a szagát fogjuk érezni. Tehát ha megjelenne a csírakezdeményeken a penész, illetve kellemetlen szaga lenne az egésznek, akkor dobjuk ki a magokat, mert azok már ehetetlenek!

A legízletesebb csírák

Már néhány napon belül meg is kóstolhatjuk munkánk „gyümölcsét”. A csírák akkor lesznek fogyaszthatók, amikor elérik a néhány milliméter, esetleg maximum az 1 cm nagyságot.

Szinte bármelyik gabonaféle magja alkalmas csíráztatásra. A leghozzáférhetőbbek a következők: búza, lucerna, rozs, árpa, ezek mellett pedig népszerű a retek, a mustár, a csicseriborsó vagy a lencse.

Mindenképpen érdeklődjünk vagy nézzünk utána, hogy mely magok nem javasoltak csíráztatásra. Illetve annak is, hogy milyen körülményeket igényelnek, hogy ne károsak, hanem hasznosak legyenek a számunkra.

Otthoni praktikák csíráztatáshoz

Veszünk egy tortarácsot, amit rá- vagy belehelyezünk egy tepsibe, nagyobb tányérba. Erre a rácsra több rétegben vízzel átitatott papírtörlőt teszünk, amire rátesszük a magokat. Ezeket még egy réteg nedves papírtörlővel fedjük le.

De ugyanígy lehet befőttesüvegben vagy műanyagdobozokban is csíráztatni. A lényeg az, hogy megfelelő páratartalommal rendelkezzen a csíráztató edény, valamint jó szellőzéssel.

A csírák sokoldalúsága a fogyasztásukban is megnyilvánul, ugyanis számos módon válhat a táplálkozásunk részévé. Tehetjük salátákba, szendvicsekbe, levesbe, turmixokba, de a merészebbek még desszertekbe is. Legyünk kreatívak, és használjuk fel sokszínűen ezt az értékes vitaminbombát!