A pihenés nem tréfa. Nagyon sokunk életében eljön az a pillanat, amikor úgy érezzük, hogy mind pszichikailag, mind fizikailag a tűrőképességünk határához értünk. Ilyenkor nem vágyunk másra, csak pihenésre, de vajon az aktív vagy a passzív pihenés a nekünk való?

A mindennapos stressz, a túl sok munka és egyéb magunkra vállalt elfoglaltság, a folytonos készenléti állapot hosszú távon nem tesz jót az egészségünknek. Oda kell figyelnünk arra, hogy időt szánjunk a pihenésre. Ne hagyjuk figyelmen kívül a testünk jelzéseit, mert a végén betegség árán jutunk kényszerpihenőhöz.

A várva várt szabadidő

A szabadidőnket, az úgynevezett pihenőidőnket eltölthetjük aktívan és passzívan is. Hogy melyiket is választjuk, azt mi magunk döntjük el, ki-ki a saját igényei szerint, akár kombinálva is a két pihenési módot. A testünk tudja, mire van szüksége, figyeljük az üzeneteit.

Aktív vagy passzív

Ha nagyon éles határt szeretnénk húzni a pihenés két fajtája között, akkor azt mondhatjuk, hogy az aktív pihenés során valamilyen mozgásos tevékenységet végzünk, ami nem megterhelő a szervezetünk számára, mégis kikapcsolódást jelent. A passzív pihenés esetén pedig tényleg az a cél, hogy meg se mozduljunk, hogy hagyjuk az izmainkat regenerálódni.

Melyiket is válasszam?

Magától értetődő, hogy ahány ember, annyi igény. Ha egész héten kemény fizikai munkát végzel, akkor mi sem logikusabb, mint hogy passzív pihenésre vágysz. Ledőlni a kanapén egy jó könyv vagy film mellett, kinyújtóztatni a tagjaid, egyszerűen nyugalomban tudni az izmaid.

Amennyiben viszont ülő munkát végzel, egész nap a számítógép előtt görnyedsz, akkor érdemesebb aktív pihenéssel tölteni a szabadidőd. Sétáltasd meg a kutyád, menj el biciklizni, barkácsolj, tevékenykedj a ház körül, a kertben. A felgyülemlett stresszel is jobban meg tudsz küzdeni, hiszen olyan, mintha a friss levegő kitakarítaná a fejedből a gondokat, sok minden a helyére kerül akkor, hiszen olyan tevékenységet végzel, ami örömöt okoz számodra. Valljuk be őszintén, hogy ilyen hangulatban a problémákra is más szemmel tekint az ember.

A tudatos pihenés!

Természetesen az emberi testnek mindkét kikapcsolódási formára szüksége van. Amennyiben megfelelő mértékben ismered a tested, akkor pontosan tudni fogod, hogy éppen melyikre. Vannak olyan napok, amikor a világon semmi kedved felkelni az ágyból, kimenni a házból, csak aludni szeretnél, vagy egy jó könyvvel, keresztrejtvénnyel bekuckózni a kanapéra. Főleg télen jellemző ez, hiszen kinek is van kedve a fogcsikorgató hidegbe kimenni, ha megteheti, hogy egész nap a melegben a tévét nézi.

Mégsem kell megrémülni és ódzkodni attól, hogy télen is éljünk az aktív pihenés lehetőségével. Korábbi bejegyzésünkben már írtunk arról, hogy számtalan lehetőség áll rendelkezésünkre télen is, csak az elhatározás kell hozzá, hogy kimozdulunk.

Ugyanez a helyzet a nyári időszakkal is. Sokaknak a nyaralás jelenti a pihenést. Hogy elmennek a tengerre, első nap kipakolnak a partra, a hetediken felkelnek, és megvolt a pihenés. Szó se róla, így is lehet. De ha már ott vagyunk egy új, számunkra ismeretlen helyen, akkor miért ne fedeznénk fel azt?

Kiránduljunk a környéken, ismerjük meg a vidéket, érdeklődjünk, hogy milyen aktív kikapcsolódási lehetőségeket kínál a hely. Vagy, ha ehhez nincs kedvünk, akkor határozzunk meg magunknak egy bizonyos távot, amit minden nap leúszunk. A vízbe így is, úgy is bele fogsz menni, hiszen a napozással töltött hosszú órák után a felhevült testünket le kell hűteni.

Az egyensúly megtalálása

Senki felett sem szeretnék pálcát törni, mindenki maga dönti el, hogyan szeretne pihenni, de arra azért érdemes odafigyelni, hogy mindkét pihenési forma jelenjen meg az életünkben. Persze mindenki szereti a semmittevést, de ügyeljünk arra, hogy ne lustuljunk el.

A testnek szüksége van a mozgásra, az egészségünk is meg fogja hálálni, ha odafigyelünk rá. Még a fizikai munkát végzőknek is szüksége van olyan aktív pihenésre, ami örömmel tölti el őket, ami nem kényszer. A mozgás, az aktív időtöltés legyen része az életünknek. Legyen szó akár arról, hogy elmegyünk a barátokkal és végigtáncoljuk az éjszakát, vagy kertészkedünk, esetleg hosszabb sétákat vagy biciklitúrákat iktatunk be.

A lényeg, hogy a passzív pihenés mellett az aktívan eltöltött szabadidő is jelen legyen az életvitelünkben. Az egyensúly megtalálása a döntő tényező ebben a kérdésben. Ne hagyjuk magunkat ellustulni!

Jó példa az aktív pihenésre, amivel többen is jól járnak

Én például napi 10 órát ülök a számítógép előtt, sokszor 12-14-et már sok éve és bizony a szervezetem már több módon jelezte, hogy ez így nem frankó. Derékfájás, izomláz minimális terheléstől, stb., ezért néhány éve úgy döntöttem hogy ezen változtatok és amikor láttam magamon hogy mennyire jót tesz nekem, eldöntöttem hogy a lehető legjobbat hozom ki belőle mások számára is és megpróbálom eljuttatni a felismerést több ember felé is.

A legjobb mód, amit találtam több probléma összevonásával született meg.

Egyenlőre nem lehet saját kutyánk, így a párommal hétvégente elkezdtünk menhelyekre járni segíteni és sétáltatni. Ebből mindenki több módon profitál. Én végzek egy kis fizikai munkát: szalmázás, kutyaház vagy kennel építés, stb. majd levezetjük a párommal és néhány kutyussal pár jó kiadós sétával. Egy ilyen napon átlagban 10 km-t sétálok és 3-4 kutyát tudok kihozni a ketrecéből 1-1 órára.

A kutyusok nagyra értékelik, hogy végre kijöhetnek és mozoghatnak. A terepszemle után és közben is imádják hogy foglalkozunk velük, tanítjuk őket. Éber és figyelmes tekintetük és farokcsóválásuk jelzi folyamatosan, hogy mennyire hálásak a törődésért.

Persze ez nem olyan jó, mintha befogadhatnánk őket, de a kennelben ücsörgésnél klasszisokkal jobb…
Láthatóan nagyon élvezik azt kis időt és figyelmet is, ami jut.

Egy kis idő elteltével, már annyira megszerettem a dolgot, hogy eldöntöttem, akkor is járok majd továbbra is ha már lesz saját kutyám is. 🙂

El sem tudom mondani mennyire más érzés egy szombati vagy vasárnapi estén úgy álomra hajtani a fejem, hogy ma is a tv előtti punnyadás helyett, úgy tettem a saját testi, szellemi és lelki egészségemért, hogy közben másokkal is jót tettem.

Kutyasétáltatás, de hol?

Nekem az állatok a szívügyem, de ha te inkább emberközpontú vagy ilyen téren, akkor is számtalan lehetőséged van, hogy úgy segíts másoknak, hogy közben magadon is segítesz…

Ha megtetszett neked is a kutyasétáltatás lehetősége, számtalan Facebook oldal csoport létezik, melyeket megkeresve tudsz érdeklődni a sétáltatás lehetőségéről. Az oldalak többnyire menhelyek, kutyapanziók oldalai, ritkán gyepmesteri telepeknél is van sétáltatási lehetőség. Csoport esetén a “sétáltató csoport” kifejezésre keresve tudsz lehetőséget találni. A közeledben is biztos van olyan hely, ahol lehetséges.

Hétvégente én így aktív-pihenek: